Inleiding

Bezoek het virtuele Paleis voor Volksvlijt in Sansar door op de afbeelding hieronder te klikken of lees eerst een korte samenvatting van de ontwikkeling van het 3D-model.

Paleis voor Volksvlijt VR

Het virtuele Paleis voor Volksvlijt kent inmiddels vele incarnaties. Het begon in de jaren 90 als een vereenvoudigde versie in Quake (een 3D-computerspel waarin op monsters moet worden geschoten) en vervolgens de Crystal Space 3D-engine.

Toentertijd waren de blauwdrukken van het Paleis voor Volksvlijt nog niet digitaal beschikbaar, maar stonden op microfiches bij het gemeentearchief van Amsterdam. Die fiches moesten eerst worden aangevraagd en uit een laatje gehaald, waarna ze in een microfilmapparaat konden worden bekeken en eventueel afgedrukt. Door met een lineaal de fotokopieën te bestuderen konden de juiste afmetingen worden vastgesteld. Sinds de (ver)bouwtekeningen en foto's bijna allemaal online beschikbaar zijn, is dit werk een stuk makkelijker geworden.

Inmiddels is het Paleis online via een VR-bril te bekijken. Hoewel de grafische mogelijkheden steeds verder zijn toegenomen, blijft het bouwen van een realtime 3D-omgeving altijd een compromis tussen een ideaal en de computer die de bezoeker thuis heeft staan.